Laten we bij het begin beginnen: bedenk een pakkende titel.
De eerste paar zinnen zijn het belangrijkst. Deze zinnen bepalen of jouw klant je nieuwsbrief leest of dat hij het rechtstreeks in de prullenbak bonjourt. Dat er een nieuw zebrapad wordt geverfd naast het bedrijfspand is fijn voor je medewerkers, maar niet het meest stimulerende leesvoer voor je klant. Vermeld dus een interessant onderwerp!
Een goede lay-out is een van de belangrijkste elementen van een e-mailmarketingcampagne. Het structureel indelen van een nieuwsbrief zorgt voor rust voor het oog. Op deze manier kun je informatie duidelijk en effectief overbrengen zonder te veel woorden te hoeven gebruiken, wat dus ook betekent dat je klanten minder hoeven te scrollen!
Maak je nieuwsbrief herkenbaar en gebruik je huisstijl. Plaats je logo – bij voorkeur rechtsboven in de hoek van je nieuwsbrief – en zorg ook voor een bijpassend kleurgebruik. SC Heerenveen zal geen gele kleuren verwerken in een nieuwsbrief, just saying. Wanneer je nieuwsbrief op de huisstijl van je onderneming lijkt, zorgt dit voor een betrouwbare uitstraling. Resultaat: je klanten zullen je nieuwsbrief herkennen en het niet verwarren met een willekeurig spambericht. Spamberichten belanden in de prullenbak. En dat willen we niet!
Maak je tekst niet te moeilijk en vooral niet te laaaang! Zoals het volgende: ‘wees kort van stof en toch inhoudelijk sterk.’ Snap je? Top, en door!
Een van de grootste missers in een nieuwsbrief is de aanhef. Veel ondernemers denken dat ‘geachte’ een passende start is. En natuurlijk, het staat netjes, maar
het is zó niet 2022! Personaliseer je nieuwsbrief en zorg ervoor dat je lezer het gevoel krijgt dat de nieuwsbrief speciaal voor hem/haar geschreven is. ‘Ha, die John!’ is misschien een hele theatrale variant, maar John zal zich toch specialer voelen en je nieuwsbrief met meer aandacht lezen dan wanneer er ‘Geachte heer de Vries’ staat.
Het persoonlijk beginnen van een nieuwsbrief is één, maar het afsluiten ervan is minstens zo belangrijk! Vermeld je naam, gevolgd door je functie/afdeling en dáárna pas je bedrijfsnaam. Wat als jouw lezer contact op wil nemen met de schrijver/schrijfster van de nieuwsbrief, maar geen naam kan terugvinden?
Menig ondernemer controleert de werkmail ‘even snel’ tussen de bedrijven door. Even filteren en weer aan de slag! Een smartphone en tablet zijn razend populaire middelen om deze handeling uit te voeren. Het is tegenwoordig zelfs mogelijk om je e-mail op te halen op het scherm van je auto! Zorg er dus voor dat je nieuwsbrief toegankelijk is voor mobiele apparaten!
Blijf boeiend en wissel je onderwerpen af. Wanneer je spreekt over kaas, hoeft het niet enkel over de productie van kaas te gaan. Vertel ook eens iets over de geschiedenis van de kaas en waar wordt kaas zoal bij gegeten?
Wanneer je enkel tekst in een nieuwsbrief plaatst, zien je lezers door alle letters de woorden niet meer. Ook heb je te maken met verschillende soorten lezers. De één leest aandachtig en de ander screent de afbeeldingen voor er überhaupt een woord gelezen wordt. Gebruik visuals of afbeeldingen om de tekst te ‘breken’ en om interesse te wekken. Naast deze functionele reden, staat het natuurlijk ook gewoon mooier!
Geef een freebie!
‘Lezers van deze blog ontvangen een gratis Scrolla! kortingspakket! Hoe? Open deze blog op onze website en stuur een mailtje met de actiecode die in beeld komt!’
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een E-book of een proefpakket, afhankelijk van welke producten/diensten je aanbiedt. Succes gegarandeerd!
P.S.: deze kortingsactie is echt. Probeer maar eens 😉
Als laatste wil ik je meegeven: sluit altijd af met een call-to-action. Plaats een link naar je website, plaats een button met ‘klik hier om een vrijblijvende offerte aan te vragen’ of geef aan dat jouw bedrijf gratis advies geeft wanneer er telefonisch contact wordt opgenomen. Dit zijn alweer drie tips, maar ach, zo ben ik!
Conclusie: volg bovenstaande tips en je creëert een succesvolle nieuwsbrief. En wanneer het écht niet lukt om een goede nieuwsbrief te schrijven, neem dan gerust contact met mij op! 😉