Tip 1: Is je website al aangemeld?
De eerste belangrijke stap is dat je website aangemeld wordt bij Google. Dit kun je al afvinken, want dit doen wij voor je! Zodra je website online gaat, melden wij je aan zodat je website geïndexeerd kan worden.
Nadat je website is aangemeld duurt het gemiddeld een aantal weken voor je website in de zoekresultaten van Google vindbaar is. Je kunt zoeken op jouw domeinnaam om te kijken of je al tussen de zoekresultaten vindbaar bent.
Tip 2: Kies je zoekwoorden
Het beter vindbaar maken van je website begint bij het kiezen van de zoekwoorden waarop je graag gevonden wil worden. Kies voor specifieke zoektermen die bij jouw producten of diensten past. Nadat je meerdere zoekwoorden hebt gekozen, kun je deze in je website verwerken. Het beste is om per pagina 1 zoekwoord te gebruiken. Wil je bijvoorbeeld gevonden worden op ‘Auto reparatie’? Maak hier dan een pagina voor aan waar dit zoekwoord op terug kan komen.
Meer weten over hoe je de juiste zoekwoorden kunt kiezen? Houd dan onze blog en nieuwsbrief in de gaten voor een uitgebreide how-to!
Tip 3: Zorg voor goede teksten
Google indexeert de pagina’s op je website op basis van de tekst en hoe deze wordt gelezen. De eerste stap is om een goede tekst te plaatsen die relevant is voor je website bezoekers. Alleen een tekst waar het zoekwoord in elke zin terugkomt, werkt dus niet!
Informeer je bezoekers over een bepaald onderwerp of je producten. Wanneer je regelmatig unieke en interessante informatie deelt op je website kan dit je vindbaarheid in Google aanzienlijk verbeteren! Nog een belangrijke tip voor het schrijven van teksten is om unieke teksten te schrijven.
Maak de tekst op een pagina niet te kort en niet te lang. We hebben vaak maar een korte aandachtsboog op het internet en willen snel de informatie kunnen vinden waar we naar op zoek zijn. Pagina’s met te korte teksten daarentegen worden weer slechter gevonden door Google.
Tip 4: Plaats regelmatig iets nieuws
Elke keer dat jij je website update, gaat Google je website opnieuw indexeren. Een eenvoudige manier om je website up-to-date te houden is door bijvoorbeeld een nieuwsbericht te plaatsen of blog bij te houden. Ook kun je website uitbreiden met nieuwe pagina’s. Hoe meer je op je website plaats, hoe makkelijker het voor Google is om jou te vinden. Een website met 50 pagina’s is over het algemeen beter vindbaar dan een website met 10 pagina’s. Houd hierbij wel rekening met de vorige tip!
Tip 5: Waar plaats je de zoekwoorden?
Wanneer je een aantal zoekwoorden hebt gekozen voor je website is natuurlijk de volgende vraag: ‘Waar plaats ik deze zoekwoorden?’.
In de CMStool heeft een aantal mogelijkheden om dit zelf in te vullen. De algemene omschrijving van je website kun je invullen/aanpassen onder instellingen ⇾ SEO. Hier kun je jouw belangrijkste zoekwoorden in verwerken!
Ook per pagina is het mogelijk om een (SEO) titel en omschrijving (Meta Description) in te vullen. Google neemt deze titel en omschrijving letterlijk over in de zoekresultaten. Zoekmachines gebruiken dit om achter het onderwerp van de pagina te komen voor de zoekresultaten.
Tip 6: Gebruik Social Media
Ook je Facebookpagina wordt geïndexeerd door Google en komt dus tevoorschijn in de zoekresultaten! Door regelmatig iets te plaatsen bouw je aan de vindbaarheid van je bedrijf én is de kans dat Facebook-gebruikers je website bezoeken een stuk groter. Vergeet ook niet om de link naar je website of een specifieke pagina te delen.
Tip 7: Veilige website
Google hecht waarde aan beveiligde websites en geeft deze websites voorrang.
Je kunt een veilige website herkennen aan een groen slotje, ook wel bekend als een SSL-certificaat. In de adresbalk op internet kun je dit ook herkennen aan ‘https’ in plaats van ‘http’.
Heb je nog geen SSL-certificaat? Dan laten internetbrowsers dit zien als een niet-veilige website dat bezoekers kan afschrikken.
Tip 8: Relevante links naar je website
Een andere belangrijke factor voor je vindbaarheid in Google zijn links naar jouw website, de zogenaamde ‘backlinks’. Probeer alleen backlinks te verzamelen van relevante websites van jouw branche. Vraag bijvoorbeeld een collega met een goede website of website eigenaar om een link naar jouw website te plaatsen. Bij deze links geldt: kwaliteit gaat boven kwantiteit!
Tip 9: Google Mijn Bedrijf
Voor de vindbaarheid van je website/bedrijf is het goed om een bedrijfsprofiel aan te maken in Google, mocht je deze nog niet hebben. Zodra mensen op zoek zijn naar je bedrijf, krijgen ze een profiel te zien met een link naar je website en telefoonnummer. Ook kun je in dit profiel foto’s en je openingstijden toevoegen.
Daarnaast is een Google Mijn Bedrijf profiel ook de perfecte plek om klanten te vragen voor een beoordeling. Deze beoordelingen (en die van Facebook) worden meegenomen in de zoekresultaten zodat potentiële klanten meteen het succes van je bedrijf kunnen zien!
Indien je nog geen profiel hebt, kun je deze registreren via: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/